HAR DIAGNOSERAT MIG SJÄLV

 
150kr åt helvete för ett besök på en vårdcentral där en doktor lyssnade på hjärtat och lungorna och gav mig ytterligare en hostmedicin som enligt honom skulle kosta 60kr, men tog fel på 100 spänn och den kostade 160kr. Visar sig sen att varken den eller cocillana hjälper. Så är inne på min 5e vecka med min förkylning och hosta. Googlar lite och hittar mitt fel; KIKHOSTA!
 

Symtom

Symtomen på kikhosta är desamma hos vuxna och äldre barn. Sjukdomen börjar som en vanlig förkylning med hosta och halsont. Ibland får man lätt feber. Efter ett par dygn börjar man hosta allt mer, och efter en till två veckor är hostan besvärlig och övergår i hostattacker. Hostan har ett segt slem och kommer i attacker och man hostar tills man kiknar. Ibland kan man få svårt att andas och bli blå i ansiktet. För äldre barn är det här jobbigt, men inte farligt. Ofta avslutas hostattackerna med att man kräks upp slem. Hostattackerna behöver inte komma särskilt ofta, ibland bara tre eller fyra attacker per dygn. Det vanligaste är att de kommer på nätterna när man ligger ner. Mellan hostattackerna kan man må bra och inte verka sjukt nästan alls.

 

 Hostattackerna kan fortsätta i upp till 10-12 veckor.- Jaha, kommit halvvägs iaf!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0